Nyíregyházi torna sportegyesület - A torna minden sport alapja!
+36 70 455 6453         elnok@nytse.hu
IMG-LOGO

Hírek

IMG-BLOG 2019-08-02

A vitaminok fontossága

A vitaminok pótlása nélkülözhetetlen szervezetünk stabil működéséhez. Változatos étrenddel és friss zöldségek-gyümölcsök fogyasztásával szinte teljes mértékben fedezni tudjuk vitaminszükségletünket. Gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen formában tudjuk biztosítani a vitaminokat a szervezetünknek. Az alábbi cikkben a legfőbb tudnivalókat foglaljuk össze.

 

Miért szükségesek a vitaminok?

Vitaminok nélkül hiánybetegségek alakulhatnak ki.

 

Hogyan csoportosíthatóak a vitaminok?

Vízben és zsírban oldódó vitaminokat különböztetünk meg. A vízben oldódók — mint a C és a B vitaminok — gyorsan és könnyen távoznak, míg a zsírban oldódók — mint az A, D, E, K vitaminok — lassan és nehezen ürülnek szervezetünkből.

 

Melyik vitamin miben segít és mit okoz hiánya?

Az A vitamin erősíti a látásunkat, hiánya farkasvaksághoz vezethet. A Bvitamin az idegrendszeri gyulladások megelőzésére szolgál, akárcsak a Bvitamin, amely a tengeri betegség és a tériszony legyőzésében is segít. A B12  vitamin többek közt a vérképzésben is szerepet játszik. A B vitamin hiánya ideggyulladást okozhat. A C vitamin elengedhetetlen immunrendszerünk megfelelő működéséhez, hiánya esetén skorbut alakulhat ki. A D vitamin hozzájárul a csontképződéshez és a bőrbetegségek kezeléséhez, hiánya csontritkuláshoz vezethet. Az E vitamin a haj és a köröm megerősítését biztosítja, hiánya töredezett hajat, kiszáradt bőrt és berepedezett körmöt eredményezhet.

 

Milyen formában vihetjük be a vitaminokat?

A vitaminokhoz készítmények formájában is hozzájuttathatjuk a szervezetünket. Ugyanakkor a helyes életmód egészséges és változatos étrendet is követel.

 

Mely ételek értékes vitaminforrások?

A vitamin: Máj, tej és tejtermékek, tojássárgája, sárgarépa, cékla, paradicsom, narancs stb.

B1 vitamin: Gabonafélék korpája, élesztő, hüvelyesek, diók, stb.

B6 vitamin: Máj, avokádó, borsó, stb.

B12 vitamin: Tej, belsőségek, tojás, stb.

C vitamin: Csipkebogyó, homoktövis, citrusfélék, paprika, paradicsom, káposzta, burgonya, karfiol, brokkoli, stb.

D vitamin: Napfény hatására termelődik a szervezetben. Megtalálható a csukamájolajban, heringben, lazacban, stb.

E vitamin: Gabonacsíra, olaj, szójabab, stb.

 

Túl lehet adagolni a vitaminokat?

A zsírban oldódó vitaminokat túl lehet adagolni. A vitaminok szedése előtt tájékozódjunk vitaminszintünkről, mert túladagolás esetén szervezetünk igyekszik megszabadulni a töblettől, ami megterheli és tönkre is teheti májunkat.

 

Az egészséges életmód nemcsak a rendszeres testmozgást, hanem a változatos étrendet és a vitaminszükséglet kielégítését is magában foglalja. Figyeljünk egészségünkre!

Kiemelt kommunikációs partnerünk

Támogatóink